Organizacja aborcyjna drugim największym klientem reklamowym Facebooka

Planned Parenthood - organizacja pozarządowa, prowadząca w USA największą liczbę klinik aborcyjnych wydała w ciągu minionych 2 miesięcy aż 188 tys. dolarów na reklamy w serwisie Facebook, promujące jej działania. To drugi największy klient reklamowy tego serwisu w USA.

Najwięcej na reklamy na Facebooku wydał prezydent Donald Trump – było to w ciągu 2 miesięcy, od maja 2018 r. aż 274 tys. dolarów. Raport w tej sprawie opublikowali badacze New York University, bazując na danych dostarczonych przez sam Facebook. Było to możliwe dzięki temu, że właśnie od maja 2018 r. właściciele tego najpopularniejszego serwisu społecznościowego zaczęli archiwizować informacje o swoich reklamowych klientach i umieszczać je w publicznie dostępnych bazach danych. Krok ten wymusiła opinia publiczna po aferze dotyczącej wpływania poprzez reklamy na Facebooku na wyniki wyborów USA.

– Prowadzenie płatnych kampanii na Facebooku jest ukierunkowanym i opłacalnym sposobem dotarcia do liczącego aż 2,4 milionów grona naszych pacjentów i 12 milionów naszych zwolenników – powiedziała magazynowi New York Times Erica Sackin, rzeczniczka prasowa Planned Parenthood. Dodała, że reklamy dotyczyły zarówno promocji działań ich 56 oddziałów w całych USA, jak i “postów alarmujących o zagrożeniach związanych z zakusami administracji prezydenta Trumpa próbujących odbierać obywatelom dostęp do opieki zdrowotnej”.

Planned Parenthood jest największym w USA operatorem klinik aborcyjnych z największą roczną liczbą zabiegów usunięcia ciąży. W 2014 r. było to aż 324 tys. Zajmuje się również promocją środków antykoncepcyjnych i edukacją seksualną młodzieży. Jest dotowana ze środków publicznych USA.

Raport dotyczący wydatków na reklamy poprzez Facebook zbadał łącznie 449 największych amerykańskich podmiotów wykupujących kampanie reklamowe w tym serwisie. Spośród nich 210 stanowiły organizacje lewicowe, 124 – prawicowe, a 115 było neutralnych politycznie.

Do raportu odnieśli się także sami przedstawiciele Facebooka mówiąc, że znakomicie pokazuje on cel, w jakim tego typu dane zostały publicznie udostępnione.

ad, New York Times/Stacja7