Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

O miejscu

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej zostało założone pod koniec lat trzydziestych ubiegłego wieku. Początkowo znajdowało się na warszawskim Starym Mieście w budynkach położonych obok Archikatedry św. Jana na ulicy Kanonii. Uroczystego otwarcia dokonał arcybiskup warszawski kardynał Aleksander Kakowski w 1938 roku.

Muzeum posiadało galerię rzeźby gotyckiej, galerię dawnych tkanin sakralnych i niewiele dzieł złotniczych. Najcenniejsze obiekty zostały wywiezione przez Niemców po Powstaniu Warszawskim, budynek został doszczętnie spalony. Wiele z ukradzionych eksponatów zostało rewindykowanych w 1947 r., jednak zostały one wcielone do zbiorów państwowych.

W latach siedemdziesiątych XX. wieku z inicjatywy Prymasa Stefana Wyszyńskiego przy Archiwum Katedralnym stopniowo gromadzono obiekty sztuki dawnej, głównie tkaniny liturgiczne. Realizowanie idei powołania muzeum Prymas Wyszyński powierzył młodemu absolwentowi historii sztuki, ks. Andrzejowi Przekazińskiemu. W 1978 r. w wieży kościoła św. Anny odbyły się pierwsze wystawy zbiorów nieistniejącego jeszcze muzeum. Jednocześnie trwał gruntowny remont poklasztornego budynku ojców Trynitarzy przy kościele pod wezwaniem Trójcy Przenajświętszej na Solcu (ul. Solec 61), który jest jednym z najstarszych kościołów na terenie Warszawy.

Otwarcie nowego Muzeum Archidiecezji Warszawskiej odbyło się w kwietniu 1980 r. Zbiory muzeum obejmują grafikę, numizmaty, malarstwo, rzeźbę, tkaniny, medalierstwo, złotnictwo i zamykają się liczbą prawie dwudziestu tysięcy eksponatów. Na ekspozycji stałej, która obejmuje pewną część posiadanych zbiorów, prezentowana jest przede wszystkim sztuka sakralna i rzemiosło artystyczne.

W latach osiemdziesiątych XX. wieku muzeum było jednym z miejsc, w których wspierana był aktywność opozycyjna wobec systemu komunistycznego w Polsce. W czasie stanu wojennego aktywnie działały w muzeum grupy plastyków, aktorów i muzyków. Odbywały się wystawy o charakterze patriotycznym i religijnym, koncerty, odczyty i wieczory teatralne.

18 października 1986 roku w Paryżu zawarta zostaje umowa wstępna pomiędzy dyrektorem Muzeum Archidiecezji Warszawskiej ks. Andrzejem Przekazińskim i doktorem Zbigniewem Karolem Porczyńskim. Na mocy tej umowy do depozytu Muzeum Archidiecezji została przekazana kolekcja malarstwa europejskiego.

Godziny otwarcia:

wt-pt: 12:00 – 18:00
sob-nie: 12:00 – 16:00
pon: nieczynne

Aktualności

Mozaika znaczeń. Nowe cykle wykładów w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej wraz z Wydziałem Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego zapraszają na wykłady poświęcone sztuce i kulturze ♦ To dwa cykle: wtorkowy i czwartkowy ♦ We wtorki o sztuce powiedzą badacze, w czwartki - artyści ♦ Rozpoczęcie 8 listopada, wcześniej należy się zapisać

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej zaprasza

Z okazji 1050. rocznicy chrztu Polski i 50. rocznicy obchodów Milenium przygotowano wystawę. "Przewodnikiem" jest kard. Stefan Wyszyński. Jego przemówienia prowadzą widza przez poszczególne sale.  

Wrota do przyszłości. O sakralnej twórczości Gustawa Zemły

Ulepił z gliny człowieka, pozostawiając na nim ślady swoich palców. Bóg jako rzeźbiarz. I rzeźbiarz, jako naśladowca Boga. Rzeźba w glinie jako archetyp twórczości i jako metafora człowieczego powołania. Cała ludzka twórczość jest lepieniem w kruchej glinie, a zarazem niezmordowaną próbą przekroczenia owej kruchości. Czy nie po to człowiek wynalazł brąz i technikę odlewu, aby krucha glina posłużyła jako model dla dzieła trwalszego, niż ona sama, aby, po przejściu przez ogień, dosięgnąć wrót nieśmiertelności? Do wielkich świątyń średniowiecza w Pizie, w Hildesheim, czy w Gnieźnie prowadziły wrota z brązu. Gustaw Zemła przystępując do pracy nad monumentalnymi Wrotami do Przeszłości ulepił z gliny Adama i Ewę. W scenie Wygnania z raju pierwsi rodzice, zgięci podmuchem wichury, którą na siebie ściągnęli, zdają się zapadać w niebyt, odchodzić w niepamięć. I oto wydarzenie z niepamiętnej przeszłości pod palcami artysty zostaje utrwalone ku pamięci pokoleń. Bo pod dłutem – mówiąc po norwidowsku – „zwieczniają się chwile”. Podobnie jak „zwieczniony” zostaje rozpaczliwy wysiłek budowy wieży Babel. Jednakże jej dumny stożek nie jest w stanie dosięgnąć utraconego nieba, dopóki sam Jahwe nie zbuduje drabiny i nie oprze jej na łonie śpiącego Jakuba, dopóki szalony rydwan nie porwie ku górze Eliasza w kosmicznej wichurze, dopóki Prorok nie dostrzeże nad wodami Jordanu oczekiwanej Gołębicy. Droga Krzyżowa próbuje opisać misterium, w którym stwórca gliny ludzkiego ciała sam staje się gliną, aby tę glinę przebóstwić. Poruszające są te niewielkie kwatery z Chrystusem modlącym się w Ogrójcu, sądzonym, upadającym, rozpiętym, Zmartwychwstałym. Kameralne i monumentalne zarazem, intymne i wzniosłe, zaprzeczające wszelkim klasycyzmom i klasyczne jednocześnie. Droga prowadzi przez pokaleczoną ziemię do utraconego raju. Na tej drodze Zbawiciel spotyka Matkę. Ona jest z tą drogą nierozdzielnie złączona. Od Ave Maria, od anielskiego Zwiastowania z krzyżami w tle, aż po Wieczernik, gdzie Gołębica przemienia się w języki ognia. Ona, łaski pełna, Hodegetria, idzie odtąd przez dzieje Kościoła, dzieje polskie, jasnogórskie, watykańskie, nieustannie ukazując Chrystusa. Maryja Hodegetria jako symbol sztuki sakralnej. Kontynuacją i zwieńczeniem cyklu Ave Maria i Via Crucis jest cykl Caritas, opowieść o Miłosierdziu, gdzie umęczony i zmartwychwstały Chrystus kroczy przez ludzkie dzieje, przywraca niewidomemu wzrok, wskrzesza Łazarza, przyjmuje łzy pokutującej grzesznicy, pozostawia Weronice na chuście swoje umęczone oblicze, przygarnia na krzyżu dobrego łotra, rękami brata Alberta łamie chleb, oddaje życie za brata w oświęcimskim bunkrze, w osobie Janusza Korczaka towarzyszy żydowskim dzieciom w drodze na śmierć. Benedykt XVI napisał, że w dzisiejszych czasach najbardziej przekonującym dowodem na istnienie Boga są święci i sztuka sakralna. Sztuka świętości i święci w sztuce. Oto przesłanie sakralnej twórczości Gustawa Zemły, która ogniskuje się w cyklu Caritas. Cykl rozpoczyna się rembrandtowską sceną z synem marnotrawnym. Adamowy syn klęczy u wrót ojcowskiego domu, które niegdyś opuścił. Teraz, w ramionach ojca, zostaje stworzony na nowo. Wrota przeszłości stają się dla niego wrotami Przyszłości. Są to wrota Miłosierdzia.

+ Michał Janocha Biskup pomocniczy warszawski

Galeria

Mapa

Dyrektor Muzeum

Dyrektorem muzeum jest ks. kanonik dr Mirosław Nowak.

Filmiki

[ANG]

Godziny otwarcia, bilety wstępu

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej będzie nieczynne w dniach: 24-26 grudnia 2016 oraz 31 grudnia 2016 – 2 stycznia 2017


Godziny otwarcia Muzeum/Opening hours Museum

wtorek – piątek 12:00 – 18:00 Tuesday – Friday 12 a.m. – 6 p.m.
sobota – niedziela 12:00 – 16:00 Saturday – Sunday 12 a.m. – 4 p.m.
poniedziałek nieczynne Monday closed

Godziny otwarcia Krypt Archikatedry/Opening hours Cathedral Crypt

poniedziałek – sobota 10:00 – 17:00 Monday – Saturday 10 a.m. – 5 p.m.
niedziela 15:00 – 17:00 Sunday 3 p.m. – 5 p.m.

Krypty zamknięte podczas Mszy św. i nabożeństw. / Crypts are closed during Mass and services.

CENNIK

ADMISSION FEES

Normalny

Regular fee

Ulgowy

Reduced fee

Rodzinny

Family

Grupowy

Groups

Muzeum / Museum 10 6 24 8 os /person
Krypty i Muzeum

Cathedral Crypt & Museum

12 8 28 10 os /person
Krypty / Cathedral Crypt 5 3 11 4 os /person
Muzeum i wystawa czasowa

Museum and temporary exhibitions

12 8 26 10 os /person
Wystawa czasowa

Temporary exhibitions

5 3 12 4 os /person

 

Bilet grupowy: powyżej 10 os.

Bilet rodzinny: 2 osoby dorosłe i 3 dzieci do 18 r.ż.

Zwiedzanie z przewodnikiem:

język polski: 90 zł, języki: angielski, włoski, francuski, ukraiński: 120 zł

Group ticket:  from 10 persons.

Family:  2 adults, and 3 children up to 18 years.

Guided tour:  Polish: 90 zł , English, Italian ,  French, Ukrainian: 120 zł